تولید مثل مارماهی
انجمن علمی گروه مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
درباره وبلاگ


«بسم الله الرحمن الرحيم؛ الحمد للـه رب العالمين والسلام والصلوه علي سيدنا ونبينا محمد وآله الطاهرين وصحبه المنتجبين؛ اللهم عجل لوليك الفرج والعافيه والنصر واجعلنا من خير انصاره واعوانه والمستشهدين بين يديه.» با عرض سلام؛ اعضای انجمن علمی مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات (تکثیر و پرورش آبزیان) دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ورود شما را به وبلاگ این انجمن خوش آمد می گویند.
آخرین مطالب

مورفولوژی :

مار ماهی دارای پوستی لزج و ضخیم است.و فلسهای ریز آن در زیر پوست قرار دارند.باله پشت دارای 245-275 شعاع نرم و باله مخرجی دارای 205-235 شعاع نرم است.بدن باریک و استوانه ای شکل است و منافذ آبششی شکاف مانند.یک جفت باله سینه ای دارد.فاقد باله لگنی است.فاقد خار در باله های پشتی و مخرجی است.تعداد مهره ها 110-120 عدد است.فک پایینی کمی بزرگتر از فک بالا است.باله های پشتی و مخرجی در اطراف باله دمی به هم میرسند.باله سینه ای دارای 15-21 شعاع نرماست.منشاء باله پشتی پشت باله های سینه ای است.و منشاء باله مخرجی کمی عقب تر از مخرج قرار دارد.منافذ آبششی کوچک و عمدی هستند.


زیست شناسی :
محل تخمریزی مارماهی در دریای سارگاسو میباشد که در اقیانوس اطلس واقع است.و تقریبا 4-7 هزار کیلومتر از محل اقامت مارماهی فاصله دارد.در این منطقه در ماههای فروردین و اردیبهشت در اعماق 100-300 m لاروهای کوچک مارماهی که 5 mm طول دارند و به نام لپتوسفال خوانده عمیشوندمشاهده میشوند.آنها در ابتدا دارای بدنی کوتاه ولی پس از مدتی مانند برگ میشومد.بچه ماهیان به صورت پلاژیک در سطح آب بسر برده و از پلانکتونها تغذیه میکنند.بچه ماهیان بوسیله جریان گلف استریم به سواحل آمریکا ی شمال و اروپا میرسند.این مسافرت سه سال به طول میانجامد. بچه ماهیان قبل از رسیدن به دهانه رودها تغییر شکل مییابند و به طول 65 cm میرسند.ولی هنوز بیرنگ میباشند و به نام مارماهی شیشه ای خوانده میشوند.و کمکم بدن آنها کشیده میشود و به شکل استوانه درمی اید.بچه ماهیان در این هنگام تغذیه نمیکنند. مارماهیان در ماههای اسفند و فروردین وارد آبها یلب شور و دهانه رودخانه ها میگردند.عده ای از آنها در نزدیکی سواحلی که از گیاهان آبزی فراوان پوشیده شده است باقی مانده و آن عده که رنگدانه های رنگی در بدنشان ظاهر شده وارد آب شیرین میشوند.مارماهی در هنگام مهاجرت قادر به عبور از سخت ترین موانع است.رشد مارماهیان بستگی به شرایط محیط از جمله به درجه حرارت آب و وجود مواد غذایی دارد.مارماهیان در اولین سال پس از رسیدن به سواحل تقریبا 8-10 cm و در سال بعد 17-19 cm طول خواهند یافت.ظاهر شدن فلس در آنها در سنین 3-4 سالگی آغاز میشود.مارماهی در طول دوره رشد خود به مارماهی زرد معروف است زیرا که دارای چشمان بسیار ریز و پوزه نسبتا پهن است.پس از طی 4-10 سال در مارماهیانی که در آب شیرین زندگی میکنند تغیرات عمده ای بروز میکند که این تغیرات در مدت 3-4 ماه به اتمام میرسد.در این هنگام چشمها بزرگ شده سر نوک تیز میگردد و پوست ناحیه پشت بدن ، تیره رنگ و ناحیه شکمی نقره ای فام میشود.علاوه بر این تغذیه در آنها کم شده و روده جمع میشود.و بدن آنها ضخیم ، ماهیچه ای و سفت میگردد.در این موقع مار ماهیان زرد به رنگ مات در میایند و در این دوره مهاجرت آنها به زادگاه اصلیشان اغاز میشود.این تغیرات در ماهیانی که در آبهای لب شور بسر میبرند سریع تر از ماهیانی است که در آبهای شیرین زندگی میکنند.مهاجرت مارماهیان به دریا در ماههای شهریور تا آبان صورت میگیرد.بدن مارماهی دارای ذخیره چربی بالایی است که توشه مسافرت طویل آنها است.بعد از رسیدن به دریای سارگاسو آخرین مراحل رسیدن اندامهای تناسلی به پایان میرسد و و ماهیان آماده جفتگیری و تخمریزی هستند.معمولا جنسهای نر و ماده بعد از تخمریزی میمیرند و لی اگر به طریقی از مهاجرت آنها به دریا جلوگیری شود این ماهیان قادر به زندگی تا سنین 35-50 سال نیز میباشند.شنا از نوع anguiliform است.

رنگ بدن :
در افراد نابالغ پشت قهوه ای تیره و زردفام است.گاهی طرفین و شکم طلایی هستند. بدن در دوره رشد نرم و رنگ پشت ،خاکستری متمایل به قهوه ای و پهلوها و شکم به رنگ زرد می باشد.رنگ در هر دو جنس شبیه هم است.
مورفومتریک :
جنس نر مارماهی دارای طول 29-51 cm و جنس ماده به طول 42-100 cm و حداکثر تا 150 cm نیز میرسد.وزن بدن مار ماهی حدود 6 kg است.حداکثر سن گزارش شده برای مارماهی 85 سال است.
تغذیه :
عده ای از مارماهیان درنده بوده و سر پهنی دارند و از سخت پوستان و ماهیان کوچک و قورباغه ها تغذیه میکنند.و عده ای از آنها که از کرمها و سخت پوستان ریز و لارو حشرات تغذیه میکنند دارای سر نوک تیز بوده و به مارماهی سر تیز معروفند.گرچه دو نمونه بالا از نظر بوم شناسی و تغذیه متفاوتند اما هر دو یک گونه هستند.
اکولوژی :
مارماهی کاتادرموس است . مار ماهیان دارای خواب زمستانی بوده و در نقاطی که یخ وجود ندارد خود را در لجنها پنهان میکنند. مارماهی در هنگام روز خود را در زیر تنه درختان یا در میان سنگها و لجنها مخفی میکند و و در شب پی صید و طعمه میرود . مارماهی، ماهی کفزی است.خون مارماهی اروپایی سمی است واما سم ان در اثر پختن از بین میرود. مار ماهی جزو ماهیان دمرسال demersal است و در آبهای عمیق زندگی میکند.قدرت زایشی آن بسیار پایین است.
تولید مثل :
تخمگذار هستند و از تخمهای خود مراقبت نمیکنند.تخمها شناور و پلاژیک هستند.تخمها کروی و صاف بوده اما چسبناک نیستند.رنگ تخمها شفاف است.
ارزش :
در کشورهای اروپایی این ماهی را به هنگام مهاجرت به آب شیرین صید میکنند و ارزش اقتصادی دارد.
دما :
در آبهای مناطق معتدله از 4-20 C و در موقعیت های جغرافیایی 74 N-25 N و 26 W-45 E زندگی میکند.
محیط زیست :
در آبهای شور ، لب شور و آب شیرین زندگی میکند.نوسان عمق زندگی این ماهی تا 700 m است.
وضعیت :
بومی اقیانوس اطلس و سواحل اقیانوس اطلس از اسکاندیناوی تا موراکو و رودهای شمال اتلاتتیک ، دریا مدیترانه و دریا بالتیک است
وضعیت لیست قرمز :
در لیست IUCN نیست.
پراکنش داخلی :
به دریا ی خزر معرفی شده است.
پراکنش جهانی:
در اقیانوس اطلس ، سواحل اقیانوس اطلس از اسکاندیناوی تا موراکو و رودهای شمالی اقیانوس اطلس ، دریاهای بالتیک و مدیترانه انتشار دارد.به آبهای آسیا و امریکا جنوبی و مرکزی و مناطق نئوارکتیک و نئوتروپیکال معرفی شده است.در سواحل اروپا از دریای سیاه تا دریای سفید گسترش دارد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

پيوندها
  • شیلاتی های دریا دل
  • شیلات
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انجمن علمی شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و آدرس anjomaneshilat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

<-PollName->

<-PollItems->

.


IranSkin go Up

.

نیت کنید و اشاره فرمایید